کل سخت افزار و زیرساخت شبکه ، سرورها و کلاینت ها با یک هدف مهم و مشخص کار میکنند و آن چیزی نیست جز تولید دیتا.هدف کل زیر ساخت پیچیده ارتباطی در سازمان نهایتاً به تولید ، مدیریت و پردازش داده ختم میشود .در نتیجه بدیهی است که مهمترین وظیفه ادمین شبکه ، ذخیره سازی بهینه و استاندارد این داده ها و کاهش ریسک نگهداری آنها با ایجاد روند صحیح تهیه نسخه های پشتیبان است.

وجود چهار نوع ذخیره ساز در شبکه های سازمانی ، مجموعه Storage های مورد نیاز را کامل میکند :

  • DAS
  • NAS
  • SAN
  • TAPE
     بسته به اهمیت و حجم داده های یک شبکه و همچنین میزان تحمل سازمان نسب به Down شدن سرویس هایش ، همچنین توان مالی آن سازمان ، نوع و برند تجهیزات ، متفاوت خواهد بود .Best Practice توصیه شده ، استفاده از همگی سلوشن های ذکر شده در کنار هم است. همچنین تهیه یک نسخه آفلاین از Backup ها بر روی Tape به دلیل امنیت بیشتر و همچنین دوام آنها ، همواره توصیه میگردد.

در این پست به معرفی NAS Server می پردازم:

     وجود NAS Server در هر شبکه ای ، شدیداً مورد نیاز و حیاتی است . با استفاده از یک NAS=Network Attached Storage شما قادر به دسترسی به یک فضای ذخیره سازی فایل و فولدر بصورت Share شده هستید.

فضای ذخیره سازی شما دارای پارامتر های مهمی است که هم تحمل خرابی را در تجهیز بالا برده و هم با در اختیار داشتن سیستم عامل ای مستقل ، امنیت بیشتری برای شبکه شما به ارمغان می آورد.یک NAS Server  ، مجهز به RAID سخت افزاری است. و از آنجاییکه در استاندارد های امنیت اطلاعات ، توصیه میشود OS ذخیره ساز با OS کلاینت ها و سرور ها متفاوت باشد ، با بهره گیری از یک سیستم عامل اختصاصی که معمولاً نسخه ای خاص و ویرایش شده از لینوکس بوده و خاص تولید کننده مربوطه است ، این توصیه امنیتی نیز تامین و رعایت شده است .

     NAS  های مختلفی در بازار وجود دارد ، ممکن است در ابتدا سراغ نسخه های ارزان برویم.NAS های کوچکی با تعداد هارد دیسک های محدود و در برند های مختلف با قیمت هایی که ممکن است توسط بسیاری از سازمان ها قابل تامین باشد ، در بازار وجود دارد ،اما طبق تجربه اینجانب ، حتی الامکان ، تامین این NAS ها توصیه نمیشود :


نمونه NAS های ابتدایی کوچک موجود در بازار




این نمونه از NAS ها دارای ویژگی های حداقلی یک NAS Server هستند ، اما معمولاً دارای کارایی بالایی نبوده ،و در بلند مدت عمر مفید طولانی نخواهند داشت.تصور کنیدمدت زمانی چند ساله به استفاده از این استوریج ها عادت کرده و داده های متنوعی را روی آنها ذخیره سازی نمایید و یکدفعه با خرابی دیوایس ، دسترسی شما به داده ها قطع گردد.این یعنی کابوس یک ادمین شبکه!

نتیجه اینکه: تامین این تایپ از NAS ها را صرفاً در صورتیکه نسخ متعددی از داده های مهم تان تهیه میکنید ، در برنامه قرار دهید.در غیر اینصورت استفاده بلند مدت از آنها با ریسک از بین رفتن داده ها خواهد بود.

جهت دسترسی به مزایای NASو همچنین رسیدن به بالاترین کارایی و سطح کیفی قطعات ، توصیه میشود از NAS سرور های حرفه ای استفاده نمایید.قطعاً داده های سازمان شما ، بسیار ارزشمند تر هستند ، پس هزینه مربوطه ، توجیه خواهد داشت.

برند های تاپ بازار قطعات سرور ، معمولاً تولیدات ذخیره ساز هم انجام میدهند ،اما در ادامه و طبق تجربه چند ساله شخصی ،برند بسیار با کیفیت Promise را به شما معرفی میکنم.



این  Nas Server یک Promise Vessraid 1840i است.شاخص ترین ویژگی های این سرور دوست داشتنی را مرور میکنیم:

  • متریال بسیار با کیفیت و با دوام
  • پشتیبانی از 16 عدد هارد دیسک و امکان ایجاد RAID های متعدد روی چند LUN
  • پردازنده بسیار بهینه با عملکرد مطلوب
  • سیستم عامل قوی و رابط گرافیکی ساده ، روان ، کامل و قدرتمند
  • امکان Join شدن به دومین و همچنین تعریف یوزر Local
  • بسیار بهینه در کاربری به عنوان ذخیره ساز فیلم دوربین های مداربسته
  • دارای پورت شبکه مدیریت مجزا و چهار پورت شبکه مجزا برای تبادل داده ها (تفکیک شده از هم)
  • امان تعریف هارد دیسک بصورت Global Spare (هات اسپیر برای همه RAID ها)
  • مجهز به دو عدد Power با دوام بصورت Redundant
  • و ...
نکته: امکان استفاده از هارد دیسک های PC معمولی هم در این سرور وجود دارد ، لکن طبق توصیه اکثر ادمین های استفاده کننده ، تامین هارد دیسک های خاص توصیه شده برای این سرور سبب بیشترین کارایی خواهد شد .

مستندات کاملی از این سرور نیز در دسترس بوده و با توجه به فروش قابل توجه ، در صورت وجود مشکلات ، سرچ در فروم ها خالی از لطف نخواهد بود.

داکیومنت و ریز مشخصات فنی سرور را می توانید از این لینک مستقیم دانلود کنید: دانلود



نمونه رابط کاربری تحت وب  این سرور را در زیر مشاهده می کنید: