همزمان با گسترش فناوری های دیجیتال و توسعه حوزه های مختلف فناوری اطلاعات در همه ابعاد زندگی کاری و اجتماعی بشر ، وقت آن رسیده است که فناوری اطلاعات و تکنولوژی دیجیتال در حوزه روابط عمومی سازمان ها  ، شرکت های بزرگ و مراکز خرید بزرگ نیز نقشی برجسته ایفاد نماید.

    بصورت سنتی اطلاع رسانی در سازمان ها با استفاده تابلو اعلانات و بصورت کاغذی انجام میشده است.در این مقاله ، فناوری اطلاع رسانی دیجیتال با استفاده از تکنولوژی با عنوان Digital Signage معرفی شده است.این نوع اطلاع رسانی به IP TV یا WEB TV نیز معروف است.

     در سازمان های بزرگ ، مراکز خرید بزرگ ، فرودگاه ها و ... که محل تجمع افراد بوده و همچنین احتمال انتظار ، در صف ماندن یا پرسه زنی وجود دارد و میخواهیم داده ها و اطلاعاتی با موضوعات مختلف را به مخاطبان خود ارایه دهیم ، می توان از فناوری دیجیتال ساینیج بهره برد.

    تصور کنید بتوانید به جای بنر های یکنواخت کاغذی و برزنتی یا نهایتاً LED بتوانید یک محتوای پویا نظیر انیمیشن ، فیلم و ویدیو و اسلاید با صدا و رنگ و لعاب زیبا به مشتریان ، کارمندان یا مسافران خود در مراکز خرید ، شرکت ها و کارخانه ها یا فرودگاه ها ، نمایش دهید و در هر لحظه نیز بتوانید محتواها را تغییر داده ، بروز کنید یا حتی پیام های فوری به آنها نشان دهید.

   با استفاده از ابزار Digital Signage ، یکبار دیگر با توانایی فناوری اطلاعات و تکنولوژی الکترونیک و دیجیتال ، ناممکن ها ممکن شده است.با استفاده از این ابزار ، مدیران شرکت ها می توانند ((پل ارتباطی )) مستقیمی با کارمندان و کارشناسان و کارگران خود ، برقرار کرده و ارتباطات را بهبود بخشند . مالکان مراکز خرید بزرگ ، می توانند در هر لحظه طرح های فروش ، تخفیف ، هدایا و اطلاعات خود را به مشتریان خود در هر شعبه و نقطه ارایه دهند.این حالت را با حالتی که نیاز است برای اطلاع رسانی به چاپ و پخش تراکت و پوستر بسنده کنید ، مقایسه نمایید.

بدون شک یکی از پایه ای ترین ،مزیت های اطلاع رسانی دیجیتال ، حفاظت از محیط زیست و Paperless نمودن فرایند اطلاع رسانی با حذف کاغذ و همچنین حذف هزینه های چاپ بنر و تراکت و پوستر و تبلیغات  است.


در این مقاله بصورت مختصر ، ابزار های سخت افزاری و نرم افزاری مورد نیاز برای راه اندازی سامانه اطلاع رسانی دیجیتال یا Digital Signage که به IP TV و WEB TV نیز معروف است می پردازیم:

معرفی سلوشن دیجیتال ساینیج:

     به کمک این فناوری داده های نمایشی ، عکس ، اسلاید ، فیلم ، متن و هر نوع محتوای مالتی مدیا ، بر روی نمایشگر های دیجیتال ، نمایش داده میشود.


نیازمندی های نرم افزاری:

   جهت نمایش داده های مالتی مدیا در هر نقطه و بدون محدودیت مکان فیزیکی ، بدیهی است که به یک بستر شبکه و محیط کلاینت سروری ، نیازمندیم. یک سرور که روی آن ، نحوه نمایش داده ها ، طراحی شود و زمان بندی نمایش داده ها نیز تعیین شده و با نود ها (کلاینت های نمایشگر اطلاعات) ارتباط مستقیم و آنلاین داشته باشد.

   یکی از بهترین نرم افزار های این حوزه  ، نرم افزار Pads4 می باشد . معرفی این نرم افزار در قسمت دوم این مقاله انجام شده است.



نیازمندی های سخت افزاری :  

   در ابتدا یک بستر شبکه با پهنای باند مناسب مورد نیاز است.بسته به محیط ارایه اطلاعات این بستر شبکه می بایست از زیرساخت های مختلف ، استفاده نموده و حتی در صورت وجود ابعاد فیزیکی زیاد ، از بستر فیبر نوری کمک بگیرد.در محیط های غیر صنعتی ، استفاده از لینک های وایرلس نیز جهت کاهش هزینه ها ، مثمر ثمر است.

   یک سرور مرکزی جهت استقرار نرم افزار دیجیتال ساینیج که قلب تپنده این سامانه است ، مورد نیاز می باشد.

   کلاینت های این بستر ، همان نمایشگر ها هستند . برای اینکه بتوان ، خروجی قابل نمایش نرم افزار را روی این کلاینت ها به تصویر کشید ، بسته به نوع نرم افزار نیاز به استقرار یک PC متصل به TV مربوطه وجود دارد.

نمایشگر های می توانند بسته به شرایط و محل نصب TV یا کیوسک ایستاده باشند:


   بسته به محل نصب ، هر کدام از این نمایشگر ها می تواندد خروجی دیجیتال ساینیج شما باشند. بدیهی است ایجاد امکان تعامل کاربر نیز وجود داشته که در صورت نیاز به نمایش داده های تعاملی ، از نمایشگر ها لمسی Touch screen استفاده میشود.

   جهت مخفی سازی PC متصل به هر نمایشگر ، از PC های با ابعاد بسیار کوچک ، اصطلاحاً MiniPC استفاده میشود.یکی از بهترین برند ها در این زمینه Intel NUC است:

      داده ها در محیط نرم افزاری شبیه Microsoft Office طراحی شده و با یک Schedule قابل پخش روی نود های نمایشگر خواهد بود.مینی پی سی های متصل به نمایشگر ها نیز از طریق بستر شبکه و بصورت کلاینت سروری ،با سرور ساینیج در ارتباط می باشند.

    در قسمت بعدی این مقاله به معرفی یکی از قوی ترین نرم افزار های دیجیتال ساینیج ، نرم افزار هلندی pads4 که برای ایران و زبان فارسی نیز ، Customize شده است خواهیم پرداخت.


پیروز و آی تی من باشید!